wtorek, 3 listopada 2020

 Dzień dobry -dawno mnie nie było .Dziś powracam i zamierzam być tutaj częściej .Zamierzam też zaprosić do współpracy uczniów - nowe spojrzenie , nowe pomysły , być może stworzymy coś na sposób kroniki zapisującej czasy w których przyszło nam funkcjonować . 


Dziś chciałabym zachęcić was do wypożyczenia , przeczytania , być może obejrzenia już po przeczytaniu

 serii książek A.Sapkowskiego WIEDŹMIN . 

Jeżeli ktoś z WAS już czytał , zachęcam do wpisywania komentarzy i opisywania swoich spostrzeżeń dotyczącej tej sagi . 

Warto poczytać

Na czym polega fenomen Wiedźmina ?

Trudno dziś nie usłyszeć o wiedźminie: jego wizerunek pojawia się na okładkach gazet, w Internecie i na afiszach reklamowych. Wiedźmin stał się rodzimym towarem eksportowym – literackim i nie tylko. Wykreowany przez Andrzeja Sapkowskiego bohater wciąż wzbudza emocje, najczęściej przy okazji prób adaptacji literackiego pierwowzoru. Polski film Wiedźmin z 2001 roku spotkał się z bezlitosną krytyką. Z kolei powstający obecnie serial stał się przedmiotem sporów, jeszcze zanim rozpoczęto zdjęcia do pierwszego sezonu. Nie ustają dyskusje dotyczące gier komputerowych opartych na prozie Sapkowskiego. Świadczy to o tym, że zabójca potworów jest dziś bardzo ważną częścią popkultury

 


Bohater masowej wyobraźni

Opowiadania i cykl powieści o wiedźminie należą do gatunku fantasy. Kategoria ta obejmuje dzieła, których fabuła osadzona jest w alternatywnej rzeczywistości, najczęściej przypominającej minione epoki w dziejach ludzkości. Jest to tak zwana mityczna przeszłość – nieumieszczona w konkretnym okresie historycznym, podobna w wielu aspektach do świata realnego, lecz zawierająca cechy obce, wykreowane przez autora. Bardzo ważnym elementem kreacji świata przedstawionego, nadającym mu cech nadprzyrodzoności, jest magia. Trudno jednak podać prostą definicję gatunku fantasy, ponieważ obejmuje on bardzo różne dzieła. Na tę definicyjną trudność zwracał uwagę sam autor Sagi o wiedźminie, Andrzej Sapkowski (ur. 1948) w swoim kompendium wiedzy o literaturze fantasy Rękopis znaleziony w smoczej jaskini (2001):

Andrzej Sapkowski Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy

Definiowanie fantasy, jak dowodzi praktyka, jest niezwykle trudne. Definicji jest i owszem, wiele, imię ich, można powiedzieć, jest legion, a wszystkie mają ze sobą coś wspólnego. To zaś mianowicie, że każda przeczy następnej, każda zawiera w sobie te cechy gatunku, które następna wyklucza. Z problemem, który w ten sposób powstał, poradzono sobie w sposób tyleż zmyślny co bulwersujący. Wobec niemożności ukucia jednej definicji, zdolnej objąć całość gatunku o nazwie fantasy, rozbito gatunek na wiele nazw, czy też, jak kto chce, subhaseł.

Źródło: Andrzej Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, Warszawa 2001, s. 9.

Andrzej SapkowskiRękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy

Fałszywym i głupim jest mniemanie, że to, co łatwo się czyta, łatwo się pisze. Głupie jest mniemanie, że pisarzy popularnych i czytanych należy traktować protekcjonalnie, bo są to tacy, którzy – w odróżnieniu od pisarzy prawdziwych – piszą na pół gwizdka, lewą ręką, nie wysilają się i nie przykładają i nie męczą twórczo – bo przecież nie muszą, poczytność i tak załatwi im gatunek, który uprawiają.

Źródło: Andrzej Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, Warszawa 2001, s. 24.

Wielotomowa opowieść Andrzeja Sapkowskiego o świecie pełnym zabójczych potworów, fantastycznych istot oraz zwykłych ludzi z ich codziennymi troskami, pragnieniami i żądzami do dziś pobudza wyobraźnię odbiorców. Pisarz stworzył skomplikowany świat z własnymi prawami, historią i relacjami społecznymi. Jednak nie kreacja świata przedstawionego jest w opowiadaniach o wiedźminie najważniejsza. Autor wielokrotnie wspominał w wywiadach, że wizja alternatywnej rzeczywistości była wtórna względem historii, które chciał opowiedzieć. Proza Andrzeja Sapkowskiego zawdzięcza swą wyjątkowość przede wszystkim intrygującej akcji oraz wyrazistym bohaterom. Charakter postaci ujawnia się poprzez podejmowane przez nie decyzje, a także sposób wypowiadania się, niejednokrotnie pełen dowcipu i wykwintnej retoryki. Świat wiedźmina jest również pełen aluzji do tekstów kultury, do mitologii, a także do współczesnych realiów.

Słowiańskie inspiracje

Na wyjątkowość fantasy Sapkowskiego składają się między innymi nawiązania do słowiańskich podań. W opowiadaniach i powieściach pojawiają się stworzenia takie jak strzyga, rokita czy kuroliszek. Autor inspirował się także podaniem o smoku wawelskim, którego pokonał sprytny szewczyk Dratewka. Przywołał je w pełnym humoru opowiadaniu Granica możliwości. Pojawia się w nim szewc Kozojed, który daje niebezpiecznemu smokowi do pożarcia owcę wypełnioną siarką. Stworzenie jest jednak odporniejsze niż jego legendarny pobratymca z Wawelu, a prawdziwymi potworami okazują się ludzie.

Kliknij, aby uruchomić podglądKliknij, aby uruchomić podgląd

Smok wawelski

Źródło: licencja: CC 0.

Legendy arturiańskie

Mity greckie, skandynawskie i nordyckie

Fantasy

Ekonomia

Wiedźmin Geralt – główny bohater

Siłą opowieści o Geralcie z Rivii są zapadające w pamięć charaktery. Wiedzieli o tym twórcy gier, którzy sugestywnie przedstawili takie postaci, jak czarodziejka Yennefer, Ciri czy tytułowy wiedźmin. Być może właśnie wykreowana przez Sapkowskiego sylwetka zimnego zabójcy potworów, który głęboko skrywa gorące uczucia i ważne refleksje, zdecydowała o światowym sukcesie gier komputerowych.

Andrzej Sapkowski
Andrzej Sapkowski jest drugim – po Stanisławie Lemie – najpopularniejszym polskim autorem literatury fantastycznej. Ciepłe przyjęcie przygód bohatera opowiadania pt. Wiedźmin zaowocowało serią kontynuacji w postaci kolejnych opowiadań oraz pięciotomowego Sagi o wiedźminie. Choć Sapkowski znany jest głównie jako twórca fantasy, w jego dorobku znajdują także powieści historyczne wzbogacone o elementy nadprzyrodzone.

Źródło: Niccolò Caranti, licencja: CC BY-SA 4.0, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org.

Słownik

fantastyka

(niem. Phantastik – fantastyka < gr. phantasia – fantazja) gatunek literacki i filmowy obejmujący dzieła, których świat przedstawiony odbiega od rzeczywistości za sprawą opisywanych elementów nadprzyrodzonych lub nieznanych technologii

fantasy

(gr. phantasia – fantazja) odmiana fantastyki; określa dzieła, których akcja toczy się najczęściej w wyimaginowanym świecie lub w dalekiej przeszłości, a na przebieg fabuły mają wpływ siły nadprzyrodzone, magia

legendy arturiańskie

średniowieczne opowieści o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu, ich pierwotnym źródłem jest mitologia celtycka; obecne są w nich wątki romansowe, elementy rycerskich wypraw i przygód (często o charakterze nadprzyrodzonym) i chrześcijańskiej moralistyki (motyw poszukiwań św. Graala, kielicha Ostatniej Wieczerzy)

Saga o wiedźminie

cykl pięciu powieści autorstwa Andrzeja Sapkowskiego opowiadających historię wiedźmina Geralta z Rivii i dziecka‑niespodzianki Ciri. Sagę tworzą kolejne tomy: Krew elfówCzas pogardyChrzest ogniaWieża Jaskółki i Pani Jeziora

samostrzał

broń strzelecka, staropolskie określenie kuszy – łuku z korbą

wiedźmin

(rodzaj męski rzeczownika wiedźma) fikcyjna postać literacka występująca w powieściach Andrzeja Sapkowskiego; człowiek‑mutant, którego zadaniem jest walka z potworami

 źródło ; https://epodreczniki.pl/szukaj?query=lektury

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz