wtorek, 7 kwietnia 2020

Propozycja lektury na dziś -' Morderstwo w Orient Expressie"

Przeczytać a może obejrzeć film na podstawie książki - hmmm ...

Dla jednych wybór oczywisty dla innych nie do końca , być może najpierw przeczytać a potem obejrzeć.


Otóż właśnie: co jest dla Was (to pytanie do tych, co przeczytają lub przeczytali już  książkę lub obejrzą / obejrzeli film) najważniejsze w "Morderstwie..."? Sam Herkules Poirot? Sposób rozwiązania zagadki? Prowadzenie śledztwa? 
Dla mnie problem winy i kary. Winy  i kary są wysunięte na pierwszy plan  w  filmie (książce), pod tym względem to naprawdę dopracowana powieść.



Cała historia rozgrywa się w tytułowym luksusowym pociągu. W jednym z przedziałów zasztyletowany zostaje amerykański przedsiębiorca. Prywatny detektyw, Hercules Poirot, podejmuje się zadania wskazania mordercy spośród trzynastu pasażerów w przedziale... 

Jeżeli chodzi o   film  jest on spłycony- nie oddaje książki w 100 procentach ( jak większość ekranizacji powieści i książek ). Śledztwo jest chaotyczne, dodano scenę strzelaniny. Za to bardzo efektowna  jest wieczerza, złożona z pasażerów pociągu, pięknie i artystycznie  uwydatniona  w tunelu. Świetne do uwydatnienia tego co w filmie i książce najważniejsze: dyskusji o winie i karze.

Agatha Christie stworzyła bardo inteligentną historię, w której  trzeba ruszyć głową, by odnaleźć wskazówki do rozwiązania zagadki.  Tajemnica morderstwa w Orient Expressie nie jest wcale tak oczywista, jak mogłoby się wydawać.



  • Tytuł oryginalny: Murder on the Orient Express
  • Tłumaczenie: Anna Wiśniewska – Walczyk
  • Wydawnictwo: Dolnośląskie
  • Rok wydania: 2010
  • Seria: Klasyka kryminał

Co warto wiedzieć o Herkulesie Poirot?

To fikcyjna postać, która pojawia się w ponad 30 książkach Agaty Christie. Poirot pracował w belgijskiej policji, po czym przeniósł się do Anglii, gdzie rozpoczął karierę prywatnego detektywa. Był zamożnym kawalerem, eleganckim, ekscentrycznym (przejawiało się to m.in. tym, że bardzo dbał o swoje wąsy). Podobno pod koniec życia denerwował samą autorkę, choć wzbudzał sympatię odbiorców. Bohater był do tego stopnia uwielbiany przez czytelników, że gdy Christie uśmierciła go w jednej z powieści, „New York Times” opublikował jego nekrolog.

Motywy literackie:

ZEMSTA – jest motywem działania wielu osób w pociągu. Wszystkie one mają powody, by mścić się na ofierze zbrodni opisanej w „Morderstwie w Orient Expressie”.
PRACA – dla detektywa Poirot praca jest przede wszystkim źródłem ciekawych zagadek, satysfakcji z ich rozwiązywania i radości. Przynosi mu też niemałe dochody i zapewnia komfortowe życie, ale przede wszystkim jest jednocześnie hobby.
DZIECKO – to uosobienie niewinności. Jest nim dziewczynka, którą zamordowano przed laty i której zabójstwo ma związek ze zbrodnią dokonaną w pociągu.
PODRÓŻ – przemieszcza- nie się luksusowym pociągiem przestaje być miłe, ponieważ ginie jeden z pasażerów. W tej zamkniętej przestrzeni wszyscy pasażerowie są podejrzani.
ZBRODNIA  – centralny motyw powieści. Od początku do końca angażuje uwagę czytelnika. Rozwiązanie zagadki jest za- skoczeniem.
PRZESZŁOŚĆ – rzutuje na życie i śmierć ofiary, a także wszystkich pasażerów pociągu.
na podstawie -victor.com.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz